logo
loder_img

Een moment geduld, uw verzoek wordt verwerkt.

thumb-F-SWgexA
HELPDESK
We zijn open
member

Jantine van Dalen

member

Bert Kreling

nxt.svg
back.svg

In gesprek met
Jantine van Dalen en Bert Kreling

"Dé VAG occasion-
specialist in Nederland"

Wie op zoek is naar een Audi, Volkswagen, Seat of Skoda, heeft ongetwijfeld gehoord van Jan van Veen. Sinds 1994 is het bekende autobedrijf uit Zuilichem gespecialiseerd in reparatie, onderhoud en aanschaf van jonge occasions. 26 jaar na oprichting spreken we Bert Kreling (eigenaar) en Jantine van Dalen (marketing) over het bedrijf en de gedigitaliseerde autowereld. Tijd voor de woorden achter de daden.

Jan van Veen Auto’s is een autobedrijf met nationale bekendheid. Internet heeft hier aanzienlijk aan bijgedragen. Jantine: “Vanaf begin 2008 is onze website gelanceerd: het eerste SSL-certificaat dateert zelfs al uit 2005. We waren er op tijd bij.” Een jonge stagiair in het bedrijf combineerde destijds zijn interesse voor ICT en auto’s.

Communicatie is de grootste verandering

Sinds de website haar intrede heeft gemaakt is er een hoop veranderd. Bert: “Communicatie met de klanten is de grootste verandering. Dit is nu vooral online. Maar ook de manier waarop wij ons aanbod presenteren, met bijna 30 foto’s per auto. Mensen kunnen specifieker zoeken, dus een goede omschrijving is essentieel.”
 

Online weergeven als specialist

Sinds de snelle groei van de onlinemaatschappij is er veel omgeslagen. “Je kunt jezelf online weergeven als specialist en de grootte van je aanbod laten zien, maar mensen zoeken ook erg gericht.” Voor Jan van Veen Auto’s betekent dit dat ze op een andere manier zijn gaan werken. Bert: “Zestig procent van de tijd zijn we bezig met voorwerk. Het verkoopproces ligt nu heel anders. Mensen komen specifiek voor een bepaalde auto die online al grondig is bekeken.”

Jan van Veen Auto’s is in 1994 gestart en in de eerste aantal jaren heeft Jan al erg snel bekendheid vergaard in heel Nederland. Jantine: “Dit was dus al vóór de komst van onze website. Jan heeft er hard voor gewerkt om op allerlei manieren naam te maken.” Dit is uniek, want tegenwoordig lijkt een sterke online representatie de meest effectieve manier om naamsbekendheid te bevorderen.
 

Verschillende kanalen

De cijfers liegen er niet om. De laatste tijd gaat het goed met het aantal website bezoeken. Bert: “We zien veel interactie en reactie op onze website. Het is erg lastig te zeggen of dit door corona komt, omdat we zeer recentelijk ook net ons onlineaanbod hebben vergroot.” Achterover hangen is geen optie in een spannende en onvoorspelbare tijd.

Een ruime vertegenwoordiging op verschillende onlinekanalen zoals Marktplaats of Autoscout is erg belangrijk anno 2020. Jantine: “Maar heel veel klanten komen hier nog steeds door goede mond-tot-mondreclame. Uiteraard is het een combinatie: Mensen kijken online en komen ons bezoeken. Als ik moet gokken denk ik dat zo’n zestig à zeventig procent van onze klanten via internet bij ons terecht komt.”
 

Up-to-date visitekaartje

Klanten zoeken vaak contact via internet, dus de online uitstraling van Jan van Veen Auto’s is van groot belang. “Ieder vuiltje wordt met handschoentjes opgeruimd en de auto’s worden met een laserpas rechtgezet. We nemen dit heel serieus” Bert: “Onze website is gewoon ons visitekaartje”. “De huisstijl is met behulp van goede sfeerbeelden herkenbaar geworden en dat levert een grote positieve bijdrage”, vult Jantine aan.
 

Klik en klaar

Mensen kijken vaker via onlinekanalen zoals Marktplaats naar het aanbod. “Wanneer ze doorklikken naar onze eigen website, wil je ze daar ook houden.” Als ik het belang van onze site moet uitdrukken in een punt, dan zou ik zeggen een acht.” (Bert).

Een goede website biedt de mogelijkheid om gemakkelijk contact te leggen. Jantine: “Via nieuwsbrieven en Social Media sturen we mensen door naar onze site. Maar ook bieden we nu veel meer manieren om aanvragen te doen.” Een inruilaanvraag kan via de website worden gedaan: een klant kan vanuit de site met een simpele klik direct whatsappen. Bert: “Het aantal inruilaanvragen is veel meer geworden sinds we over zijn naar onze nieuwe website”.
 

Zeventig procent bezoekt website mobiel

Jantine: “De mobiele versie is dus heel belangrijk voor ons.” Ongeveer zeventig procent van de klanten opent de site op zijn telefoon, waar het gemiddelde rond de vijftig procent ligt. Hoe mobieler de onlinekanalen als Marktplaats worden, hoe groter het belang van een mobiele website wordt. Bert: “Maar ondanks de groei van externe kanalen, zou ik zelf altijd op de site van het bedrijf willen kijken. Je wil toch weten wie er achter het bedrijf zit.”
 

Alles op de juiste plek

Ten grondslag aan een efficiënte onlinestrategie ligt de webbouwer. Jantine: “Deze speelt een grote rol. Alles moet op de goede plek staan”. “Het online visitekaartje wordt juist steeds belangrijker”, vult Bert aan. “Een auto toevoegen aan de winkelmand en online betalen zal nog wel even op zich laten wachten bij onze doelgroep. Er komt toch een stukje emotie bij kijken, wat je alleen in de showroom kunt bieden. Ik houd goed in de gaten hoe de onlineverkoop zich ontwikkelt.”

Een website is bij uitstek geschikt voor een sterke productpresentatie: “Goede foto’s doen heel veel. Het is de eerste kennismaking met de auto” (Bert). Maar eenmaal in de showroom wordt deze goede impressie waargemaakt. Dan telt de impressie van híer.”

Wil jij dit ook?
We bellen je terug

Als liefhebbers kunnen wij je waarschijnlijk meteen online advies en tips geven voor je autobedrijf. No problem!

+173 days

Jouw investering in de online automotive toekomst®