logo
loder_img

Een moment geduld, uw verzoek wordt verwerkt.

thumb-F-SWgexA
HELPDESK
We zijn open
Gallery Image 0

Gijsbert van de Ridder
Bedrijfsleider

nxt.svg
back.svg

In gesprek met
Gijsbert van de Ridder

Een passie voor
unieke en stijlvolle auto’s

Met een passie voor unieke en stijlvolle auto’s begon Arjan in 1992 autobedrijf Schouten. Naast een showroom, een carwash, een pechhulp en een werkplaats, serveren ze zowel klanten als het lokale bedrijfsleven rijk belegde broodjes. We spraken met bedrijfsleider Gijsbert van de Ridder over de toekomst en de digitale ontwikkelingen binnen de autobranche.

De groeiende belangstelling voor een digitaal autoaanbod heeft bij veel garages tot innovatie geleid. “Ongeveer 20 jaar geleden maakten wij kennis met AutoTrader. Onze website kwam kort daarna. Alle auto’s moesten we destijds nog handmatig op alle verschillende kanalen invoeren.”

Landelijk bereikbaar

Sinds de opkomst van de vele online-autokanalen is er veel veranderd. “Een grote verandering is de shift geweest van lokale naar landelijke bereikbaarheid. De online presentatie moet perfect in orde zijn. In het bijzonder merken we dat klanten veel waarde hechten aan online reviews.” Transparantie en duidelijke informatie zijn onmisbaar geworden. “Het werken met duidelijke meeneemprijzen is iets wat in lijn ligt met deze digitale ontwikkeling: je bent nu landelijk vindbaar.” Hand in hand met de groei van het internet, ging de groei van het bedrijf. “Zowel in segment als in voorraad zijn we gegroeid.”
 

Online stroomversnelling

In een onvoorspelbare coronacrisis is het klantencontact veranderd. “We zijn steeds meer online gaan doen. Dat deden we al, maar corona heeft enigszins voor een stroomversnelling gezorgd. Er is niet bijzonder veel veranderd, maar bijvoorbeeld een proefrit aan huis is een nieuwe ontwikkeling, waar ook Morgen Internet aan bij heeft gedragen.” Toch zal het fysieke contactmoment altijd waardevol blijven.
 

Bijna 100% komt via internet

De digitale contactmomenten komen via verschillende kanalen binnen. “Onze website, Marktplaats, AutoScout, AutoTrack en Gaspedaal. Dat zijn de grootste spelers. Ook op Social Media zijn we actief, maar dat is meer gericht op presentatie.” Het belang van de online kanalen is gigantisch. “Als ik een percentage zou moeten noemen, zou ik zeggen dat bijna 100% via internet bij ons terecht komt. Zelfs de vaste klanten kijken eerst online.”
 

Digitale trigger

De trigger om de showroom te bezoeken ligt bij potentiele klanten dus grotendeels online. “Het is de kunst om een klant ervan te overtuigen dat ze voor ons kiezen. Online uitstraling en beleving speelt hierbij een erg grote rol. Hiervoor krijg je online maar één kans: de presentatie moet perfect zijn.”

Het succes van deze online uitstraling is gelegen in de eigen website. “Hoe overtuig je een klant om het ritje te maken naar Ermelo? Dat stukje overtuiging komt vanuit de eigen site. Erg belangrijk. Uitgedrukt in een cijfer? Dan zou ik zeggen een 9.”
 

60% via mobiele site

Het beeld van grote catalogussen en telefoonboeken is achterhaald door computers. Toch is ook dat weer aan verandering onderhevig. Steeds meer mensen vinden hun weg naar producten of diensten via een mobiele telefoon of tablet. “Dat is ontzettend belangrijk geweest voor ons. Zelfs een van de redenen waarom we met Morgen Internet zijn gaan samenwerken: De mobiele versie van onze site moest schaalbaar en operatief zijn.” Gemiddeld neemt zo’n 60% van de websitebezoekers hun kijken via de mobiele weg.
 

Belang online portalen

Toch ontstaat er met het groeiende belang van online presentatie, een frictie tussen website en online autoportalen. “Sommige zoekportalen als Gaspedaal en Marktplaats zijn er steeds meer op gericht om bezoekers naar onze site te leiden, zoals het hoort. Al hebben nog steeds veel portalen er baat bij om bezoekers op hun eigen site te houden.” Het mag duidelijk zijn dat een bezoekje aan de eigen website doorgaans het wenselijke gevolg is van een zoektocht op een autoportaal.
 

Belangrijke rol webbouwer

De organisatie van het online netwerk van het autobedrijf kent een grondslag bij de webbouwer. “De rol van de webbouwer speelt een grote rol. Zowel in het finetunen als in het adviseren over veranderingen.”

Maar biedt het wereldwijde web een alternatief voor de fysieke showroom? Of is persoonlijke aandacht en service onlosmakelijk verbonden aan het autodomein? “Afhankelijk van het segment auto’s dat in je showroom staat, wordt de rol van de online wereld steeds groter. Bij auto’s met emotionele waarde is een showroom nog steeds belangrijk.”
 

“Online goed voor elkaar”

Buiten de vraag of auto’s uiteindelijk volledig online worden verkocht, kunnen we realistisch stellen dat we niet meer om de digitale entourage heen kunnen. Zoektochten naar onderhoud, informatie en service beginnen thans voor het merendeel online. “Daarom zou ik altijd zeggen dat de online presentatie gewoon goed voor elkaar moet zijn. Hier kunnen we niet meer omheen.”

Wil jij dit ook?
We bellen je terug

Als liefhebbers kunnen wij je waarschijnlijk meteen online advies en tips geven voor je autobedrijf. No problem!

+1220 days
Autosoft Autotelex Bva auctions Eurostocks Google AI inMotiv Klanten vertellen Mailchimp Mollie payments MorgenLease Rdc Rdw Vwe Wheelerdelta
whatsapp_button.png
1
  • phone_mobile.svg
  • mail_mobile.svg
  • pin_mobile.svg
  • whatsapp_mobile.svg
5 Tips voor een
onderscheidende online 
voertuigpresentatie.
cross-icon.svg