Een moment geduld, uw verzoek wordt verwerkt.
Met een ruim aanbod aan occasions, een authentieke showroom en een royale werkplaats is Regie Auto’s een gevestigde naam in regio Maastricht. Ruim 39 jaar na oprichting geniet het bedrijf steeds meer landelijke bekendheid. We spreken Gaston Crijns en Yves Jongen (verkoopadviseurs) over nieuwe ontwikkelingen in het autobedrijf en in de gedigitaliseerde autobranche. Tijd voor het verhaal achter de zaak.
Dit is de impact die een Morgen Internet website heeft op de online prestaties van Regie Auto's.
Dit is de impact die een Morgen Internet website heeft op de online prestaties van Regie Auto's.
Regie Auto’s heeft een kennismaking met de onlinewereld niet lang op zich laten wachten en stelde al vroeg een plekje veilig op het web. “In 2000 verschenen wij voor het eerst op AutoTrader en in 2003 werd onze eigen website al gelanceerd. We waren er op tijd bij. (Gaston)” De verschuiving naar de onlinesamenleving heeft sindsdien veel veranderd. “Een potentiele koper kijkt eerst naar onze digitale showroom. Als hij hier geen goede indruk krijgt, dan zien we hem niet terug in onze echte showroom. De digitale presentatie moet perfect zijn.”
Om klanten online zo volledig mogelijk te bedienen, moet je niet alleen de diepte, maar ook de breedte in. Yves: “Naast onze eigen website zijn we actief op Instagram, Facebook, LinkedIn en Twitter, maar uiteraard ook op AutoTrack, AutoTrader, AutoScout, Gaspendaal en DTC Media. We zien dat we een gigantisch aantal bezoekers hebben op onze website, mede dankzij deze brede representatie.” De rol van het internet wordt steeds groter, wat betekent dat mensen vaker via onlinekanalen hun voorwerk doen. “Als ik een gok moet doen, dan zou ik zeggen dat zo’n 70% via internet bij ons terecht komt.”
De beleving en de uitstraling van de website zijn cruciaal voor een sterke online klantenbinding. “De aandacht die we steken in de uitstraling van onze medewerkers en onze showroom, steken we ook in onze website. We scoren met 2.200 reviews op Klanten Vertellen gemiddeld een 9,2. Het online verwachtingspatroon wordt altijd nagekomen.” De online fundering moet erg sterk zijn om de groeiende vraag te dragen. “30% van de tijd zijn mijn collega en ik bezig met internet.”
De eerste kennismaking tussen een nieuwe klant en het bedrijf is vaak via de website. “Deze moet meteen aanspreken. Als ik het belang zou moeten uitdrukken in een punt, zou ik zeggen een 10. De website is gewoon onze tweede showroom.” Zo kunnen klanten hun inruilaanvraag digitaal doen, waarbij er zelfs al foto’s van de auto worden toegevoegd. “Gewoon via de eigen website, waardoor je direct kwalitatieve interactie hebt met de verkoper.”
De snelheid waarmee nieuwe trends en technieken zich ontwikkelen is soms lastig bij te houden. Gaston: “We zijn ook erg blij met Morgen Internet als partner: we kunnen altijd bellen om een aanpassing door te voeren en daarnaast komt Morgen Internet ook vanuit zichzelf bij ons langs met nieuwe tips en tricks. Zo zijn we constant aan het verbeteren.” Om een nieuwe innovatie succesvol te maken, moet deze ook bij het bedrijf passen. “We vinden het geweldig dat onze webbouwer ons op eigen initiatief voedt met adviezen en extraatjes. Het brengt ons zelf ook weer op nieuwe ideeën.”
Een trend die zich sinds enkele jaren sterk ontwikkelt is de mobiele website. “Ik gok dat zo’n 80% van onze bezoekers via een mobiele telefoon of tablet onze website bezoekt. Onze site moet mobile-proof zijn.” Een snelle swipe of click brengt je bijvoorbeeld naar een contactmenu van waaruit je direct kunt bellen of Whatsappen met een medewerker. Afhankelijk van de doelgroep zal gemiddeld zo’n 70% een website via de mobiele versie bezoeken. Gaston: “Mijn privé computer raak ik zelf al bijna niet meer aan. Alles gaat via de mobiel.”
Vaak begint een online zoektocht bij algemene zoekmachines. Denk aan Google, maar ook aan branche-specifieke portalen zoals AutoScout of AutoTrack. Yves: “Deze portalen en onze eigen website kunnen niet zonder elkaar. Vooral klanten van buiten de regio komen via deze externe kanalen binnen.” De onlinekanalen brengen klanten naar de website. Daar wordt pas het goede gevoel bevestigd. De webbouwer speelt hierbij een belangrijke rol. Gaston: “Deze moet onze identiteit kunnen vertalen naar een digitale pagina. Ik denk dat Morgen Internet, onze huidige webbouwer, heel sterk het vermogen heeft om dit te doen. Het is van heel groot belang voor ons dat onze identiteit online goed tot uiting komt.”
Met het oog op de toekomst mogen we voorzichtig voorspellen dat de internetsamenleving zich verder gaat ontwikkelen. “De nieuwere generaties zullen de showroom steeds minder gaan bezoeken. Een auto online kopen, afrekenen en laten thuisbezorgen zal hier zeker deel van gaan uitmaken.” Het overgrote deel van de autokopers zal toch nog behoefte hebben aan fysieke hulp, proefrijden, onderhandelen en advies. Yves: “Daarnaast zijn de meeste BOVAG bedrijven nog niet volledig ingericht op een pure digitale markt.” Sinds de lancering van de nieuwe website heeft Regie Auto’s al een stijging in contactaanvragen gemeten van 15%.
Of een volledig digitale showroom zonder fysieke contactpunt ooit gaat werken is nog de vraag. Gaston: “Op het moment leert de digitale ontwikkeling ons dat we op internet het segment moeten uitstralen dat we in onze showroom hebben staan.” Een scherpe samenwerking tussen het autobedrijf en de webbouwer is cruciaal. “Afspraken die wij maken met Morgen Internet worden altijd nageleefd. Hier zijn we erg blij mee.” Er ligt een groot belang in het vertalen van het bedrijfscharisma naar een concrete, digitale website. Gaston: “De uitstraling die nu is neergezet komt nog beter overeen met de werkelijkheid. Dat vinden we erg belangrijk.”
Als liefhebbers kunnen wij je waarschijnlijk meteen online advies en tips geven voor je autobedrijf. No problem!
0 |
Voertuigmutaties /jr
|
0 |
Bezoekers /jr
|
0% |
Klanttevredenheid
|
5 | Tips voor een onderscheidende online voertuigpresentatie. |