logo
loder_img

Een moment geduld, uw verzoek wordt verwerkt.

thumb-F-SWgexA
HELPDESK
We zijn open
member

Thomas Vervaet
Eigenaar

nxt.svg
back.svg

In gesprek met
Thomas Vervaet

Al 60 jaar
liefhebber van het vak

Het kopen of het laten onderhouden van je auto komt bij het gros van de nuchtere Nederlanders nog altijd neer op het onderbuikgevoel. Vertrouwen en eerlijkheid. Wij spraken met Thomas Vervaet, eigenaar van Garage Vervaet Axel. Het bieden van een ontspannen sfeer staat hoog in het vaandel bij dit familiebedrijf. Tijd om beter kennis te maken met de drijvende krachten achter de zaak.

Lettend op het feit dat bedrijven zich pas enkele jaren online profileren, kunnen we stellen dat Garage Vervaet er vroeg bij was. ,,Sinds 10 september 2001 is onze site al online. Niet snel te vergeten, want dit was de dag vóór 9/11. AutoZeeland, een van de grootste autofora van de provincie, was op dat moment erg belangrijk voor de online vindbaarheid.”

Landelijke werving

Een grote verandering die de onlinewereld met zich meebrengt is het bereik. ,,Alleen via internet kun je landelijke vindbaarheid voor elkaar krijgen. Dat lukt niet via een advertentie in de Telegraaf. Daarnaast komt een klant beter voorbereid naar de garage: veel informatie is al digitaal verkregen.” Een deel van je verhaal kun je online al vertellen.
 

Royale communicatiemiddelen

Niet enkel via een telefoongesprek kunnen klanten met vragen bij Garage Vervaet terecht. Whatsapp, email, contactformulieren. Het zijn allemaal extra ingangen die een klant heeft om snel contact op te kunnen nemen. ,,Niet alleen de digitale wegen gingen na 2001 open. De aanleg van de Westerscheldetunnel in 2003 zorgde voor een enorm verschil in de verbinding tussen Axel en de rest van Nederland. De auto’s hoefden niet meer op de boot.”

Een onverwachte weg die voor een voorzichtige realisatie heeft gezocht is de coronacrisis. ,,Nog meer is het belang van een goede website zichtbaar geworden. Jammer is wel dat het contact hierdoor oppervlakkiger is geworden: ik geniet juist meer van het persoonlijk contact.”
 

80% uit online kanalen

Activiteiten op online kanalen vergroten je bekendheid enorm. ,,We zijn momenteel actief op Facebook en Instagram, maar ook op Autoscout, Autotrack, Gaspedaal en dergelijke kanalen.” Op de vraag hoeveel klanten via deze kanalen bij Garage Vervaet terecht komt is Thomas stellig: “80%.”

Maar zit er dan ook verschil in aanvragen die binnenkomen via dergelijke online portalen en de eigen website? ,,De aanvragen die via onze eigen website binnenkomen, zijn het belangrijkst. Deze mensen hebben de moeite al gedaan om een en ander uit te zoeken en nemen direct contact met ons op. Zij zitten over het algemeen later in het zoekproces.” Een uitnodigende contactpagina op de eigen website is van cruciaal belang.
 

Belang website: een 10

De uitstraling van de website en andere online kanalen is van groot belang. ,,Je maakt de klant hiermee duidelijk waarom hij of zij moeite doet om helemaal naar Zeeuws Vlaanderen af te reizen. Vroeger had je een groot uithangbord in de inrit staan. Nu is dat uithangbord je website. Als ik het belang van onze website zou moeten uitdrukken in een cijfer, dan zeg ik volmondig een 10.”

Het is dus zeer belangrijk dat de informatie die op je website staat up-to-date is. ,,Soms komen klanten voor een specifieke optie op een specifieke auto. Mocht je nu net deze optie zijn vergeten aan te vinken (denk aan stoelverwarming), dan komt de klant niet langs. Terwijl je het product wel kunt aanbieden.”
 

Belang mobiele versie: een 10

Een snelle check van je aanbod is door potentiele klanten zo gedaan. Vaak via de laptop, maar vooral ook via de telefoon. Sterker nog: 60% van de mobiele websitebezoeken wordt gedaan via de telefoon. ,,60% is veel en daarom is het belang van de mobiele versie steeds belangrijker. Uitgedrukt op een schaal van 1 tot 10? Een 10.”
 

Goede klik met de webbouwer

De keuze voor een webbouwer kan lastig zijn. Wie vertaalt jouw wensen het best en wie ziet dingen waar je zelf nog niet aan dacht? ,,Deze keuze komt neer op een partij waar je een goed gevoel bij hebt. Ik ben er zeker van dat wij met Morgen Internet wel een klik hebben. We kunnen met elkaar lachen, maar we hebben ook echt iets aan elkaar. Jullie (Morgen Internet) benaderen ons proactief met nieuwe ideeën. Als we dit zelf zouden moeten bijhouden, dan wordt dat vaak lang uitgesteld. We zijn er erg blij mee.”
 

Online autoverkoop: het werkt

Het belang van een sterke digitale bedrijfsvoering staat vast. ,,Online wordt bijna al het voorwerk al gedaan. Een proefrit is vaak gewoon een bevestiging van de order.” Auto’s worden zelfs regelmatig online verkocht, zonder dat er fysieke ontmoetingen zijn geweest met de klant vooraf. ,,Dat gebeurt steeds vaker dankzij internet. Mijn vader heeft zelfs ooit een auto verkocht via de mail aan een klant uit Curaçao. Hij kocht een auto online, deze is vervolgens in Nederland voor de deur van de klant afgezet na betaling: we hebben de klant nooit in het echt ontmoet.”
 

Investeer in expertise

Als ondernemer in de autobranche is het fijn om veel zelf te regelen. Maar is het ook verstandig om alles zelf te doen? ,,Als ik een advies moet geven aan collega’s in de branche: bespaar niet op je website. Laat je teksten schrijven door experts, laat je foto’s maken door experts. Een goede site zet aan tot actie.”

De statistieken liegen er niet om. Sinds de start van de nieuwe website van Garage Vervaet is het aantal contactaanvragen gestegen met 33%. ,,Het is leuk om veel bezoekers te hebben. Maar het is natuurlijk veel belangrijker om kwalitatieve bezoeken te hebben, ofwel potentiele kopers.”

Wil jij dit ook?
We bellen je terug

Als liefhebbers kunnen wij je waarschijnlijk meteen online advies en tips geven voor je autobedrijf. No problem!

+367 days
whatsapp_button.png
1
  • phone_mobile.svg
  • mail_mobile.svg
  • pin_mobile.svg
  • whatsapp_mobile.svg